Nieuws

  • 07 juni, 2019
    17 Oktober hebben we weer een bijzonder leuk Hap en Stap arragement gereserveerd. Kees van Amstel is een Nederlandse comedian / cabaretier / columnist / schrijver / acteur en daarnaast een fervent onderwijsmannetje. Je kent hem o.a. als vaste comedian bij Comedytrain, schrijver en acteur bij...

Ondernemer van de maand

Henry Post startte Administratiekantoor Post 24 jaar geleden. Dat is ook het jaar dat hij in Alphen kwam wonen. Hij is geboren in Wamel en opgegroeid in het gemengd agrarisch bedrijf van zijn ouders. “Mijn vader heeft ons altijd geadviseerd niet als boer verder te gaan en daar heb ik naar geluisterd”, aldus Henry.

“Ik heb 3 kinderen, 1 kleinkind (opa zijn is echt leuk) en woon samen met Connie”. Naast tafeltennis gaat Henry graag wandelen. Deze zomer met Connie in Oosterrijk, maar ooit wil hij met zijn dochter de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella wandelen.  

Zijn vak is de laatste jaren flink veranderd door de automatisering. Hierdoor heeft hij het team terug kunnen brengen van 5 naar 3 personen. Zo is hij minder aan het managen en kan daardoor meer bezig zijn met wat hij echt leuk vind: cijfertjes! Ondanks de automatisering is het contact met de klanten wel belangrijk gebleven. De interactie met mensen blijft toch het leukste, volgens Henry.

Een andere tak bij het administratiekantoor is Payrolling. Hierin is hij al jaren actief en helpt hierdoor tientallen ondernemers om zonder extra werk toch personeel in dienst te hebben.

Uitnodiging inspiratiesessie 29 november: Sleutels voor de toekomst van ons onderwijs?!

Stichting SPOM biedt op 15 scholen in het land van Maas en Waal primair onderwijs aan. De leidraad voor dit onderwijs is het zogenaamde koersplan (strategisch beleidsplan). Het huidige koersplan, ‘Ieder zijn talent, samen het resultaat’, is gemaakt voor de periode 2014-2017 (Zie onze website: www.spommaasenwaal.nl). Omdat deze periode ten einde loopt, gaan we aan de slag om een nieuw koersplan te maken.

We willen dit doen met alle betrokkenen: alle personeelsleden van SPOM, maar ook met kinderen, ouders, oud-leerlingen, vertegenwoordigers van organisaties waarmee we samenwerken, bedrijven, politieke en maatschappelijke organisaties. Bezig zijn met je koers, je strategisch beleid, betekent namelijk bepalen wat er toe doet, wat je bestaansrecht, je meerwaarde is als organisatie. Voor een groot deel is het antwoord hetzelfde als voor alle scholen, bijvoorbeeld:

‘alle leerlingen in de gelegenheid stellen om hun talenten te ontplooien en op te groeien als krachtige persoonlijkheden die hun bijdrage leveren als constructieve leden van de gemeenschap, als productieve deelnemers aan de economie en betrokken burgers van hun stad/dorp, land en de wereld’. Maar de uitwerking ervan (wat en hoe gaan we dat doen?) is aan ons.

 

Wat is belangrijk?

Het proces om te komen tot een nieuw koersplan vinden we heel belangrijk. We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

·         Bottum-up & draagvlak creëren: het koersplan moet gedragen worden door de mensen die er uitvoering aan moeten geven. Daarom is het van belang dat zij bij de totstandkoming betrokken zijn.

·         Concreet & onderscheidend: het plan moet richting en houvast geven aan de scholen, dus concreet zijn en realistisch. Daarbij moet het onderscheidend zijn, specifiek voor SPOM.

·         Kort en krachtig.

·         Inspirerend: voordat we tot vaststelling van de richting/koers komen, is het goed om te weten wat er zoal speelt. Op de scholen, maar vooral ook daar buiten. Welke ontwikkelingen zijn er gaande in de regio? Bij stakeholders waarmee wordt samengewerkt? Hoe hebben (oud-)

leerlingen het onderwijs ervaren en welke tips hebben zij? Wat vinden ouders belangrijk als het gaat om de toekomst van het onderwijs?

·         Verbindend: het proces moet vooral als doel hebben dat scholen, leerkrachten, ouders en stakeholders elkaar ontmoeten en samen tot richtingen voor het nieuwe koersplan komen.

 

Hoe gaan we het doen?

We willen zoveel mogelijk mensen bij het uitzetten van onze koers betrekken. Daarom organiseren we een drietal inspiratiesessies in november 2016, januari 2017 en februari 2017, waarbij vertegenwoordigers van bedrijven/organisaties/verenigingen in de regio, gemeenteraadsleden, leden dorpsplatforms etc. worden uitgenodigd. Iedere sessie heeft een bepaald thema/bepaalde invalshoek, b.v. ‘Wat verwachten bedrijven van hun toekomstige werknemers’? Of ‘Wat is een verantwoorde burger van Maas & Waal in 2030?’. De sessies leveren input (‘sleutels’) over de verwachtingen met betrekking tot het onderwijs voor onze leerlingen in de toekomst.

 

Daarnaast richten we een website in: www.sleutelsvoordetoekomst.nl waar het proces is te volgen. Hier treft u (straks) verslagen van bijeenkomsten aan, polls, filmpjes, foto’s en ook de mogelijkheid een bijdrage/mening op die website neerzetten. Zo worden het ‘onze sleutels voor de toekomst van onze leerlingen!’.

 

Vervolgens wordt de input uit deze inspiratiesessies middels twee Onderwijssessies met het SPOM-personeel besproken om de vertaalslag te maken van maatschappelijke issues naar het gewenste onderwijs en dus naar strategische keuzes voor het onderwijs. Dit alles leidt tot de presentatie van onze nieuwe koersplan vóór de zomer van 2017.

 

Wat, waar, hoe?

We nodigen u van harte uit om op 29 november a.s. om 19.30 uur op De Oversteek in Dreumel tijdens de eerste inspiratiesessie mee te praten en mee te denken over de toekomst van ons onderwijs. We gaan dan met een veelkleurig gezelschap in gesprek onder leiding van Job Christians (directeur OnderwijsMaakJeSamen). Om uiterlijk 21.15 uur sluiten we af.

U kunt zich aanmelden door het sturen van een mail naar: info@sleutelsvoordetoekomst.nl. Alleen mensen die zich aangemeld hebben, worden toegelaten. Er is een beperkt aantal ‘plaatsen’ beschikbaar.

 

Graag ontmoet ik u op 29 november.

 

Met vriendelijke groet,

 

Lia van Meegen,

bestuurder Stichting SPOM

 

Websiteontwikkeling: Steenkamp Automatisering