Nieuws

Ondernemer van de maand

Kristel Janssen Steenberg is in 2007 gestart met Reklameburo Janssen Steenberg. Opgegroeid in Appeltern is ze al 35 jaar een Maas en Waalse. De korte lijntjes die daardoor ontstaan vindt zij belangrijk voor haar bedrijfsvoering. “Dat wil ik ook in de toekomst zo houden, een uitbreiding zal hooguit een team van 3 personen worden in een eigen pand waar iedereen gewoon binnen kan lopen”, aldus Kristel. Toegankelijkheid, persoonlijk contact en daardoor als klant begrepen worden zijn de keywords.

Kristel is op haar 17e gestart met een opleiding DTP en daarna grafisch vormgever. Het uitvoerende gedeelte is in de praktijk geleerd door haar werk bij een reclameburo in Leeuwen en een baan met voornamelijk decoratieve standbouw. De één voornamelijk zittend werk, de ander staand. Beide zijn lichamelijk geen optie om dit fulltime uit te voeren. Mede hierdoor is zij ruim 10 jaar geleden haar eigen reklameburo gestart.

De afwisseling van de wensen bespreken, het grafisch vormgeven en daarna de uitvoering doen, zorgt dat het werk zo leuk is. “Het in alle aspecten creatief bezig zijn en daarna een klant zien die blij is met het complete resultaat van logo, website, kleding, bestikkering en alle andere verrassende wensen, is heel mooi om te doen”, zegt Kristel tevreden.

Dat de praktijk een belangrijk item is, blijkt wel uit het feit dat haar hobby klussen is. Al haar meubels maakt ze zelf. Daarnaast geeft fotograferen de rust die nodig is om daarna heerlijk met haar zoontje van 5 naar de ijskraam te fietsen. Meer heeft ze niet nodig om gelukkig te zijn.

Uitnodiging inspiratiesessie 29 november: Sleutels voor de toekomst van ons onderwijs?!

Stichting SPOM biedt op 15 scholen in het land van Maas en Waal primair onderwijs aan. De leidraad voor dit onderwijs is het zogenaamde koersplan (strategisch beleidsplan). Het huidige koersplan, ‘Ieder zijn talent, samen het resultaat’, is gemaakt voor de periode 2014-2017 (Zie onze website: www.spommaasenwaal.nl). Omdat deze periode ten einde loopt, gaan we aan de slag om een nieuw koersplan te maken.

We willen dit doen met alle betrokkenen: alle personeelsleden van SPOM, maar ook met kinderen, ouders, oud-leerlingen, vertegenwoordigers van organisaties waarmee we samenwerken, bedrijven, politieke en maatschappelijke organisaties. Bezig zijn met je koers, je strategisch beleid, betekent namelijk bepalen wat er toe doet, wat je bestaansrecht, je meerwaarde is als organisatie. Voor een groot deel is het antwoord hetzelfde als voor alle scholen, bijvoorbeeld:

‘alle leerlingen in de gelegenheid stellen om hun talenten te ontplooien en op te groeien als krachtige persoonlijkheden die hun bijdrage leveren als constructieve leden van de gemeenschap, als productieve deelnemers aan de economie en betrokken burgers van hun stad/dorp, land en de wereld’. Maar de uitwerking ervan (wat en hoe gaan we dat doen?) is aan ons.

 

Wat is belangrijk?

Het proces om te komen tot een nieuw koersplan vinden we heel belangrijk. We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

·         Bottum-up & draagvlak creëren: het koersplan moet gedragen worden door de mensen die er uitvoering aan moeten geven. Daarom is het van belang dat zij bij de totstandkoming betrokken zijn.

·         Concreet & onderscheidend: het plan moet richting en houvast geven aan de scholen, dus concreet zijn en realistisch. Daarbij moet het onderscheidend zijn, specifiek voor SPOM.

·         Kort en krachtig.

·         Inspirerend: voordat we tot vaststelling van de richting/koers komen, is het goed om te weten wat er zoal speelt. Op de scholen, maar vooral ook daar buiten. Welke ontwikkelingen zijn er gaande in de regio? Bij stakeholders waarmee wordt samengewerkt? Hoe hebben (oud-)

leerlingen het onderwijs ervaren en welke tips hebben zij? Wat vinden ouders belangrijk als het gaat om de toekomst van het onderwijs?

·         Verbindend: het proces moet vooral als doel hebben dat scholen, leerkrachten, ouders en stakeholders elkaar ontmoeten en samen tot richtingen voor het nieuwe koersplan komen.

 

Hoe gaan we het doen?

We willen zoveel mogelijk mensen bij het uitzetten van onze koers betrekken. Daarom organiseren we een drietal inspiratiesessies in november 2016, januari 2017 en februari 2017, waarbij vertegenwoordigers van bedrijven/organisaties/verenigingen in de regio, gemeenteraadsleden, leden dorpsplatforms etc. worden uitgenodigd. Iedere sessie heeft een bepaald thema/bepaalde invalshoek, b.v. ‘Wat verwachten bedrijven van hun toekomstige werknemers’? Of ‘Wat is een verantwoorde burger van Maas & Waal in 2030?’. De sessies leveren input (‘sleutels’) over de verwachtingen met betrekking tot het onderwijs voor onze leerlingen in de toekomst.

 

Daarnaast richten we een website in: www.sleutelsvoordetoekomst.nl waar het proces is te volgen. Hier treft u (straks) verslagen van bijeenkomsten aan, polls, filmpjes, foto’s en ook de mogelijkheid een bijdrage/mening op die website neerzetten. Zo worden het ‘onze sleutels voor de toekomst van onze leerlingen!’.

 

Vervolgens wordt de input uit deze inspiratiesessies middels twee Onderwijssessies met het SPOM-personeel besproken om de vertaalslag te maken van maatschappelijke issues naar het gewenste onderwijs en dus naar strategische keuzes voor het onderwijs. Dit alles leidt tot de presentatie van onze nieuwe koersplan vóór de zomer van 2017.

 

Wat, waar, hoe?

We nodigen u van harte uit om op 29 november a.s. om 19.30 uur op De Oversteek in Dreumel tijdens de eerste inspiratiesessie mee te praten en mee te denken over de toekomst van ons onderwijs. We gaan dan met een veelkleurig gezelschap in gesprek onder leiding van Job Christians (directeur OnderwijsMaakJeSamen). Om uiterlijk 21.15 uur sluiten we af.

U kunt zich aanmelden door het sturen van een mail naar: info@sleutelsvoordetoekomst.nl. Alleen mensen die zich aangemeld hebben, worden toegelaten. Er is een beperkt aantal ‘plaatsen’ beschikbaar.

 

Graag ontmoet ik u op 29 november.

 

Met vriendelijke groet,

 

Lia van Meegen,

bestuurder Stichting SPOM

 

Websiteontwikkeling: Steenkamp Automatisering